Ezt a kifejezést egy szoftverfejlesztő cég használta álláshirdetésében. Olyan marketingest kerestek, aki nem csupán az online, de az offline marketingfeladatokat is el tudja látni.
Valóban! Ha olyan termékköröd van, melyet kizárólag online értékesítesz, viszonylag egyszerű a képlet. Az online marketing eszköztárával (SEO, PPC, tartalommarketing, emailmarketing, mobilmarketing, social) jó ideig szinte mindent meg tudsz valósítani. Az online tevékenységek eredményessége igen jól mérhető, tudsz vele tervezni, nem fog fejfájást okozni. Persze nem árt, ha a márka, márkastruktúra jól ki van találva, és ha költesz UX-re is, de ez még mindig egy kezelhető folyamat.
A marketing akkor kezd izgalmassá válni, amikor a „customer journey” nem csak az online térben történik. Amikor a vásárlás, szerződéskötés más csatornán (is) végbe mehet. Pl. egy boltban, ügyfélszolgálaton, vagy B2B esetén egy közvetlen kontakt alkalmával. Ilyenkor olyan befolyásolási pontok is képbe kerülnek, mint az események, találkozók, offline média stb. A marketing tevékenységek mérése ekkor már kevésbé egyértelmű. A cégvezetők jó része – érthetően – mindezt úgy éli meg, hogy nincs kontrolja az események felett.
Minél összetettebb a döntési út, mely a terméked, szolgáltatásod megvásárlásához vezet („customer journey”), annál szélesebb marketingkompetenciákat kell alkalmaznod és annál nehézkesebb tisztán látni az eredményességet illetően. Ilyenkor jön jól egy szakember, akinek holisztikus megközelítése túlmutat az online marketing eszköztárán.
Marketingparadoxon I. – A tudatosítás dilemmája
Előfordult már, hogy épp rá akartál keresni valamire, amikor a közösségi oldaladon egy érdekes cikkre akadtál a témában?
Ha jó időben, jó helyen talál meg egy tartalom, ami hasznos, leköt vagy szórakoztat, akkor nem is tudatosul benned, hogy egy átgondolt marketing-akcióterv része volt.
Befektetés vagy költség a marketing?
Cégvezetőként többé-kevésbé ki tudod számolni, hogy ha felveszel egy salesest, akkor mennyi plusz bevételre számíthatsz. A marketing „befektetések” esetén nem ennyire tiszta a képlet. A marketing ROI kalkulációja …
Marketing, mint tudomány?
Egy mérnök megszokta, hogy ha megalkot valamit, az működik. Vagy nem. De ha ez utóbbi, akkor a probléma azonosítható, így előbb-utóbb lesz is rá megoldás. Ehhez képest a marketing egy megfoghatatlan terület…